Online behandelen is meer dan beeldbellen alleen

Veel behandelaren in de GGZ zijn tijdens de coronacrisis noodgedwongen overgestapt naar online behandelen. Zowel aan de kant van de patiënt, als aan de kant van de behandelaar, was lang niet iedereen positief over het verrichten van behandelingen via beeldbellen. Behandelaren klaagden bijvoorbeeld over het missen van bepaalde informatie zoals lichaamstaal / non-verbale signalen en zelfzorg, en patiënten klaagden net als behandelaren over falende techniek, zoals ongebruiksvriendelijke applicaties en slechte of wegvallende verbindingen. Daarnaast is het natuurlijk wennen om jezelf tijdens een gesprek, soms onflatteus, in beeld te zien.

Dat veel behandelaren en patiënten de afgelopen periode niet warm werden van online behandelen, komt wellicht doordat de online behandeling beperkt bleef tot een praktische verplaatsing van de behandelkamer naar beeldbellen. De vele voordelen die online behandeling biedt, werden hierdoor onvoldoende benut. Online behandelen is namelijk veel meer dan alleen beeldbellen met een patiënt.

Succesvol online behandelen

Online behandelen wordt pas echt succesvol als de traditionele werkwijze van vastgelegde contactmomenten kan worden losgelaten. Wij bieden online behandelingen aan voor angst- en stemmingsklachten, OCD en psychotrauma. Bij deze behandelingen maken we gebruik van de mogelijkheden van online tools om de interactie tussen patiënt en behandelaar veel dynamischer te laten verlopen.

Onze behandelingen zijn nog steeds evidence-based maar dan wel met extra’s. Zo ben ik als online behandelaar niet alleen beschikbaar voor patiënten op een afgesproken dag en tijd, ook bij ongepland contact kunnen patiënten mij, via de chatfunctionaliteit van de NiceDay app die wij gebruiken voor patiëntencontact, beter bereiken. Op deze manier kunnen we zorg en aandacht geven op het moment dat het nodig is. Dit maakt de zorg persoonlijker, gemakkelijker en beter bereikbaar omdat het laagdrempelig en onmiddellijk beschikbaar is.

Naast het beeldbellen en de chat maak ik ook gebruik van andere online hulpmiddelen binnen de NiceDay app. Zo houden patiënten een digitaal dagboek bij, als ook gevoelsregistraties en G-schema’s. Deze kan ik in de voorbereiding van een behandelafspraak inzien. Dit bespaart tijdens het beeldbellen veel tijd doordat er minder over algemene zaken wordt gesproken en onderwerpen actiever worden gekozen. Gesprekken verlopen dan ook meer ‘to the point’ waardoor er sneller behandeldoelen worden bereikt. Daarnaast kunnen exposure-oefeningen of gedragsexperimenten live worden begeleid en is er ook aandacht voor actief zijn en dagelijks genoeg bewegen door middel van tracking (stappentellers). Door alle online hulpmiddelen heb ik het idee dat ik geen informatie mis en juist meer mogelijkheden heb dan in een traditionele behandelkamer.

Goede waardering van patiënten

Binnen de NiceDay app wordt er voor en na iedere behandelafspraak geROMd. De waardering van onze patiënten voor onze online behandelingen is hoog. Deze hoge digitale zorgkwaliteit realiseren we door de beschikbare online hulpmiddelen elkaar te laten aanvullen en ons niet te beperken tot één enkele vorm van communicatie. Als we in onze online behandelingen zouden vasthouden aan met de patiënt afgesproken contactmomenten, zoals ook gebeurt bij de traditionele manier van behandelen, worden de volledige mogelijkheden van online behandelen te weinig benut en draagt het verplaatsen van de behandeling van de behandelkamer naar een online omgeving niet bij aan een betere behandeling.

Dat is jammer, want door alle online informatie die we krijgen zo goed mogelijk te gebruiken, kunnen we de patiënt heel persoonlijk en efficiënt behandelen, op de momenten waarop het er voor de patiënt toe doet. Pas als je de tools op die manier inzet, biedt online behandelen voordelen!

Han Gielen
GZ-Psycholoog PsyQ Online Mondriaan

 

Ben jij net als Han ook enthousiast over de mogelijkheden die online behandelen te bieden heeft? Kom dan ons team van PsyQ Online versterken! 

Wil je meer weten over de online behandelingen die Mondriaan uitvoert bij PsyQ Online? Leg dan contact met Han via Linkedin

Digitaal behandelen

Het succes van onze digitale behandelingen: een volwaardige gebruiksvriendelijke app

PsyQ Online van Mondriaan is ruim een jaar geleden gestart met digitale behandelingen. Het uitgangspunt…
Digitaal behandelen

Online behandelen is meer dan beeldbellen alleen

Veel behandelaren in de GGZ zijn tijdens de coronacrisis noodgedwongen overgestapt naar online behandelen. Zowel…
Regiebehandelaren

‘Ook tijdens de coronacrisis probeer ik behandelingen zoveel mogelijk op dezelfde manier te doen’

De coronamaatregelen zorgen bij iedereen voor een uitzonderlijke tijd, maar wanneer je psychisch kwetsbaar bent,…